Elke organisatie heeft elementen die noodzakelijk zijn om goed te presteren. Dit worden ook wel kritische succesfactoren genoemd, afgekort KSF’s. Ze maken onderdeel uit van de strategie van een organisatie en zijn cruciaal voor het behalen van succes.
Een belangrijke vraag die u zich als manager moet stellen, is wat u nodig heeft om met uw organisatie succesvol te zijn in wat u doet?
Wat is uw missie en welk doel heeft u voor ogen?
Voordat u de vraag kan beantwoorden wat u nodig heeft om succesvol te zijn, moet het voor u duidelijk zijn wat de missie en het doel zijn van uw dienst of afdeling. Wat wilt u bereiken, wat drijft u en wat is uw passie? Kritische succesfactoren staan namelijk altijd dichtbij de missie en strategische doelstellingen van uw organisatie.
Kritische succesfactoren voor interne processen
Succes is mede afhankelijk van hoe uw organisatie in elkaar steekt. Het loont dus zeker om binnen de organisatie te kijken wat beter kan en wat nodig is om succesvoller te zijn. Kritische succesfactoren voor interne processen zijn bijvoorbeeld de mensen en middelen die u inzet.
U kunt deze verbeteren door werknemers een leertraject aan te bieden of ondersteuning te bieden waar dat nodig is. Verder kunt u ook denken aan de kwaliteit van uw systemen en het verbeteren van de diverse bedrijfsprocessen dankzij een efficiënt ICT-netwerk.
Kritische succesfactoren voor externe processen
Uiteraard spelen kritische succesfactoren ook een belangrijke rol voor de externe processen. Waartoe is uw organisatie opgericht? Een product of dienst moet niet alleen perfect in elkaar steken, maar ook voldoen aan de verwachtingen en behoeften. Uiteraard kunt u deze behoeften en verwachtingen achterhalen en daar verder op inspelen.
Een kritische succesfactor is bijvoorbeeld de klanttevredenheid. Klanttevredenheid zegt alles over het succes van uw organisatie. Wat vinden de participerende gemeenten van de prijs/kwaliteitverhouding van uw omgevingsdienst? Of wat vinden uw inwoners van de dienstverlening van uw gemeente?
Het meten van kritische succesfactoren
Om kritische succesfactoren te kunnen meten, wordt er veelal gebruik gemaakt van een prestatie-indicator. Dit is een meeteenheid die kwantitatief wordt weergegeven en wordt uitgedrukt in een getal of percentage. Eigenlijk is er voor elke kritische succesfactor wel een prestatie-indicator te maken. Dat vraagt soms het nodige werk, want er moet worden onderzocht waarom een kritische succesfactor wel of niet werkt en hoe deze verbeterd kan worden. Ze zijn absoluut nodig om uw organisatie te helpen ontwikkelen.
Hoe kunt u kpi’s inzetten voor uw organisatie?
Wilt u met de kritische succesfactoren aan de slag? Lees meer informatie of neem vrijblijvend contact met ons op voor beschikbare trainingen. Wij helpen u graag verder om zowel intern als extern succesvol te zijn.
Wilt u reageren op bovenstaand artikel of bent u benieuwd naar wat Bisschop + Partners voor uw organisatie kan betekenen?