Goede communicatie is de basis voor een succesvolle organisatie. Toch wordt dit nog niet altijd door iedereen erkend. Vaak heeft dat te maken met onkunde of onwetendheid. Werknemers voelen zich vaak ongehoord of onvoldoende ingelicht als er grote veranderingen op het spel staan. Niet alleen voor grote veranderingen is interne communicatie belangrijk, juist ook in de dagelijkse bezigheden.
Door effectief intern te communiceren, zorgt u voor meer begrip bij werknemers binnen een organisatie. Hoe kunt u de interne communicatie nu verbeteren en wat is daarvoor nodig?
Bent u geïnteresseerd in communicatie? Bekijk dan ook de speciale training Gedragsvaardigheden voor Toezichthouders van Handhavingsacademie.info
Waarom is interne communicatie belangrijk bij een verandering binnen een organisatie?
Effectief communiceren moet topprioriteit zijn binnen elke organisatie. Hoe minder er gecommuniceerd wordt, hoe schadelijker dat is voor uw organisatie. Als management kunt u wel een bepaalde koers inslaan, maar als u trapt in de valkuil van werknemers onvoldoende of onvolledig informeren, loopt u het risico dat werknemers de hakken in het zand zetten. Door de interne communicatie te verbeteren, voorkomt u dat zaken uit de hand lopen en zal een verandering veel soepeler verlopen.
Hoe verbetert u de interne communicatie?
De interne communicatie verbeteren is niet altijd even gemakkelijk. Elke werknemer heeft een eigen mening en deze kan met andere meningen in conflict raken. Dat weerhoudt managers er al snel van om effectief te communiceren. Het lijkt vaak onmogelijk om alle neuzen een kant op te krijgen. Het kost vaak tijd en moeite, maar uiteindelijk is die investering wel de moeite waard. De vraag is dan ook hoe u de interne communicatie kunt verbeteren?
Samenwerken is het sleutelwoord voor het verbeteren van de interne communicatie. Hoe beter u samenwerkt, hoe soepeler de communicatie zal verlopen. Door optimaal samen te werken met uw werknemers, vergaart u commitment. Soms betekent dat ook dat u iets moet inleveren. Als u daarin slaagt, krijgt u de neuzen gemakkelijker een kant op. Zelfs al kan een verandering bij werknemers pijn doen, door optimaal te communiceren, creëert u een basis van vertrouwen en veiligheid waarin alles bespreekbaar is.
Effectief communiceren is mogelijk als de omstandigheden optimaal zijn
Effectief communiceren is alleen mogelijk als de omstandigheden daarin optimaal zijn. Zojuist is al gezegd dat een veilige sfeer belangrijk is. Alles moet bespreekbaar zijn. Effectieve communicatie wordt bevorderd als u open kaart speelt over wat werknemers te wachten staat. Werknemer moeten te allen tijde weten waar ze aan toe zijn. Zeker bij grote veranderingen, zoals een eventuele ontslagronde of het aanleggen van een ICT-infrastructuur, is volledig informeren cruciaal. Geef werknemers de ruimte om met eigen ideeën aan te komen en leer van de feedback die u krijgt.
Communicatie als topprioriteit
Beschouw communicatie altijd als topprioriteit binnen uw organisatie. Hoe effectiever de communicatie verloopt binnen uw organisatie, hoe gemakkelijker veranderingen tot stand komen. Vindt u het lastig om effectief communiceren vorm te geven? U kunt altijd een training volgen die u tips en tools aanreiken om u verder op weg te helpen. Hoe beter de interne communicatie is, hoe groter het effect zal zijn op de buitenwereld en dus ook uw klantenkring. Mensen zullen uw organisatie eerder serieus nemen en dat is absoluut een groot pluspunt.
Bekijk ook de speciale training Gedraagsvaardigheden voor Toezichthouders van Handhavingsacademie.info