Daniël Harmsen over opslag en vervoer ver beneden het vriespunt
Nederland doet zijn reputatie als distributieland andermaal eer aan. Miljarden diepgevroren doses van het Covid-19 vaccin zullen vanuit onder andere de VS, China en India worden aangevlogen op Schiphol en vanaf daar hun verdere weg in de wereld vinden. Naar Latijns Amerika, Afrika en Azië per air cargo. Naar landen op ons continent veelal met vrachtauto’s. In korte tijd is daar in de Haarlemmermeer een logistiek voor opgetuigd. Hoe zit het met de VTH-taken? Bisschopper Daniël Harmsen zat namens de bevoegde omgevingsdienst aan tafel bij het vooroverleg over de opslag. ‘Best practical means en gezond verstand stonden en staan voorop,’ zegt hij. ‘Wat betreft regelgeving staan we op de schouders van onze voorgangers.’
Droogijs
‘Ik heb het dan over de voorwaarden en de omstandigheden waaronder de miljarden coronavaccins worden opgeslagen en vervoerd. Om een voorbeeld te geven: het vaccin dat de firma Pfizer levert, wordt geconditioneerd onder een temperatuur van minus tachtig graden Celsius. Zo hyper diepgevroren, dat is Air France KLM Cargo nog niet eerder tegengekomen. Je bereikt die extreem lage temperatuur door het toepassen van Vast CO2 – dat wij kennen als droogijs. Op elke kilo vaccin wordt vijf kilo van dat droogijs ingezet. In speciale containers – Envirotainers – die op hun beurt weer worden opgeslagen in goed geventileerde loodsen. Waarom? Als droogijs smelt, komt er CO2 in gasvorm vrij en daar wil je niet bij in de buurt zijn. Inmiddels heeft de KLM al proefgedraaid, met een testhoeveelheid van een Chinees vaccin via Schiphol naar Chili. Dat ging uitstekend.’
Menselijke organen
‘Waar ik vanuit de omgevingsdienst voor mocht staan, waren met name de opslag van de containers en de vraag of droogijs onder de wetgeving over de opslag van verpakte gevaarlijke stoffen valt.
Wat het eerste betreft: voor de inpandige koeling en koelcellen hoeft geen bouwvergunning te worden aangevraagd. Op dat gebied zijn de regels sinds 1 november 2014 enorm versoepeld. Voor droogijs als verpakte gevaarlijke stof bestonden al precedenten. Denk bijvoorbeeld aan het internationale vervoer van menselijke organen voor transplantatie – dat vrijwel altijd door de lucht plaatsvindt. Bij die transporten wordt al langer droogijs gebruikt. In de ADR regelgeving, vastgesteld door de EU, vinden we terug dat droogijs niet als verpakte gevaarlijke stof wordt aangemerkt als het gebruikt wordt voor koeling en aan de juiste verpakkingseisen voldoet.’
Wet– en regelgeving
‘Ook hiermee konden we vrij snel uit de voeten. Als handhavers beoordelen we dus de deugdelijkheid van de verpakkingen en de goede ventilatie van de opslagloodsen. Dat valt goed te doen zonder dat het de afhandeling van de goederenstroom in de weg loopt. Wat dat betreft staan we op de schouders van reuzen. Eerder was al het probleem ontdekt dat voor orgaantransporten droogijs nodig was. Om dat orgaantransport te versoepelen is – mits goed verpakt – in de regelgeving een uitzondering opgenomen. Deze uitzondering maakt van het vervoer van het coronavaccin nu een gemakkelijke klus!’
Daniël Harmsen is vergunningverlener voor Bisschop + Partners